Absence žáků totiž mohou mít celoživotní dopad nejen na jednotlivce, ale i na celou společnost.
Školy již nyní evidují omluvené a neomluvené hodiny, a to buď v třídních knihách, nebo v elektronických systémech. Tyto údaje se objevují na vysvědčeních a jsou předmětem šetření České školní inspekce. Nicméně na celostátní úrovni dosud chyběla systematická analýza těchto dat. Analytik vzdělávací politiky Karel Gargulák zdůrazňuje, že docházka je jedním z nejdůležitějších ukazatelů, zda školský systém funguje. Čím více hodin žáci zameškají, tím horší jsou jejich výsledky ve škole, což potvrzují i mezinárodní studie.
Cíle a přínosy nového systému
Ministerstvo školství si od nového systému slibuje lepší možnosti intervence v oblastech, kde je problém s docházkou nejvýraznější. Data o absencích by mohla být využita například k zavedení sociálních pedagogů do škol, které se potýkají s vysokou absencí žáků. Dále by mohla pomoci při zavádění indexovaného financování, které by zajistilo více prostředků pro školy s náročnějšími podmínkami, například tam, kde je vyšší podíl žáků vyžadujících speciální podporu.
Podle mluvčí ministerstva by nový systém neměl znamenat výrazné zvýšení administrativní zátěže pro školy. Údaje by měly být exportovány přímo ze školních systémů, což by mělo minimalizovat manuální práci. Nicméně prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc upozorňuje, že úspěch tohoto systému bude záviset na jeho technickém provedení. Pokud by šlo o plně automatizovaný systém, problém by to nebyl. V opačném případě by mohlo dojít ke komplikacím.
Docházka v mateřských školách
Nový systém by měl přinést změny i pro mateřské školy. Ačkoli je poslední rok předškolního vzdělávání povinný, dosud se plošně nesleduje, zda děti skutečně pravidelně docházejí. Analytik Karel Gargulák zdůrazňuje, že sledování docházky v mateřských školách by mohlo pomoci odhalit, zda předškolní vzdělávání plní svůj účel, nebo je pouze formální.