POZOR ! V moři číhá masožravá bakterie. Jaké jsou příznaky onemocnění?

Pozor na mořské plody

Přestože jsme se dosud věnovali infekci způsobené vystavením mořské vodě, existují i ​​jiná rizika. „K nákaze člověka může dojít i konzumací syrových mořských plodů,“ vysvětlil pro PLUS 7 DNÍ Alois Čížek, profesor v Ústavu infekčních chorob a mikrobiologie z Veterinární univerzity v Brně.

Vědci z Univerzity ze Severní Karolíny v USA konstatují, že Vibrio vulnificus způsobuje devadesát pět procent všech potravinových infekcí přenášených mořskými plody. Chorvatští výzkumníci už před dvěma dekádami zveřejnili studii, v níž ze sto sedmi vzorků odebraných na tržištích av hotelech u pobřeží našli masožravou bakterii přibližně v sedmi procentech z nich.

Mikroorganismus sleduje Rychlý výstražný systém pro potraviny a krmiva Evropské unie. PLUS 7 DNÍ se blíže podívalo na data. Za poslední dva roky bylo třináct notifikací o přítomnosti patogenu, přičemž nejčastěji šlo o mražené krevety z Jižní Ameriky. Je důležité zmínit, že řádné tepelné zpracování eliminuje mikroorganismus, ale ústřice a jiné mořské plody se nejčastěji konzumují syrové.

Oslabení jedinci

Vraťme se detailněji k příznakům a přezdívce masožravé bakterie. Profesor Čížek přiblížil, jak se projevuje nákaza. Pokud jste vešli do mořské vody a přišli do kontaktu s patogenem, dojde k „infekci ran s různými formami komplikací, například v podobě nekrózy, zánětu svalů a stavu podobnému plynové gangréně, končících septikémií, lidově řečeno otravou krve,“ řekl .

Jde o nejčastější typ infekce, ale Čížek připomněl, že vznikají jen u jedinců, kteří jsou nějakým způsobem oslabeni. „Může to být onemocnění jater, imunosuprese z různých příčin či jiné chronické nemoci,“ doplnil.

Při konzumaci nakaženého jídla „se přibližně po sedmi dnech inkubace u pacientů objeví horečka a zimnice doprovázená zvracením, průjmem a bolestmi břicha,“vysvětlil Čížek.

Bylo by chybné myslet si, že bakterie je jednotvárná. „Ne všichni příslušníci druhu Vibrio vulnificus jsou stejně nebezpeční. Existují biotypy s různou patogenitou, a tedy s jinou prognózou průběhu infekcí,“ uzavřel Čížek.

Kladno se potýká s problémem odcizených nákupních vozíků. Supermarket zavedl speciální opatření