Během zimy určitě i ty býváš svědkem situace, že řidič sedne do auta, zkouší nastartovat, ale motor ne a ne naskočit.
O něco horší je, když se taková nepříjemnost stane tobě. Jak bys měl v tomto případě postupovat a jaké jsou nejčastější příčiny problémů se startováním ?
Vybitá baterie – typický zimní problém
Baterie vlivem chladu běžně ztrácí určitou část své kapacity. Během zimy se ti proto může snadno stát, že noční mrazy ji vybijí. Když budeš chtít ráno nastartovat, už nebude mít dostatek energie na to, aby zajistila pohon startéru. Auto tak jednoduše nenaskočí. Vybití baterie hrozí zejména tehdy, když auto necháš několik dní bez pohnutí ve velké zimě.
Praktický tip: K vybití jsou náchylné zejména starší baterie, které mají více než pět let. Pokud máš ve svém autě starou baterku, před zimou si v servisu nech přeměřit její kapacitu. Když technici zjistí, že už je na pokraji svých možností, nech si ji raději vyměnit za novou.
Jak nastartovat auto s vybitou baterkou?
Když má auto vybitou baterii, může se stát, že nebude možné odemknout dálkovým ovládáním. Když v zapalování otočíš klíčkem, možná naskočí nějaké kontrolky, ale pokud zkusíš nastartovat, nic se nestane. Případně, uslyšíš pomalé otáčení startéru, ale auto nenaskočí.
Řešení je poměrně jednoduché – popros svého známého s druhým autem, aby ti pomohl baterii dobít. Jeho baterku startovacími kabely propojíš s tvou, nastartuješ jeho auto, chvilku počkáš a následně můžeš zkusit nastartovat i to své. Když naskočí, jdi se trochu převézt, aby se baterka přirozeně dobila při jízdě.
Článek pokračuje na další straně
Špatné kontakty na baterii
Problém se startováním mohou způsobovat i kontakty na baterce. Než ji začneš nabíjet z jiného auta, zkontroluj jejich stav. Pokud jsou zkorodované a kabely očividně s nimi nemají dobrý kontakt, zkus je odpojit, vyčistit a znovu připojit. Pokud tato jednoduchá oprava nepomůže, problém bude zřejmě někde jinde.
Staré zapalovací svíčky
Tento problém se týká jen aut s benzinovými motory. Pokud jsou svíčky již příliš staré, nedokážou dobře zapalovat směs benzínu a vzduchu v motoru. V důsledku toho klesá výkon, motor může mít nepravidelný chod a v pokročilých stádiích opotřebení už ani nenastartuje. Řešením je výměna svíček za nové. Naštěstí, svíčka je cenově dostupný díl, jehož výměnu s trochou manuálních dovedností zvládneš i sám doma.
Nefungující žhaviče
Naftové motory využívají žhaviče, jejichž úkolem je rozehřát spalovací prostor před nastartováním. Největší význam mají v zimě, kdy jsou venkovní teploty nízké. Když jsou opotřebované nebo nefunkční, nedokážou zahřát motor a ten následně neumí nastartovat.
Krátkodobým řešením je zaparkovat vůz v teplé garáži. V takovém případě motor bude umět nastartovat i bez žhavení. Abys však mohl své auto plnohodnotně používat, žhaviče si nech vyměnit za nové. I v tomto případě platí, že se nejedná o velmi drahý díl.
Článek pokračuje na další straně
Zamrzlé palivo nebo problém s jeho vedením
Pokud je venku opravdu velká zima, hrozí, že zamrzne palivo v nádrži. Tento problém se objevuje hlavně v případě naftových aut, kdy je v nádrži málo paliva. Předcházet mu můžeš docela jednoduše – tankuj na kvalitních čerpacích stanicích a v nádrži si vždy nechávej dostatečnou rezervu paliva. Ideální polovinu jejího maximálního objemu.
V některých případech jsou problémy se startováním způsobeny chybou v palivovém systému. Pokud sis jistý, že baterka je v dobrém stavu, žhaviče a svíčky fungují bez problémů, příčinu potíží se startováním můžeš hledat v palivovém filtru či palivovém čerpadle. V tomto případě bude nejlepší, když své auto svěříš do rukou odborníkům.