Řidiče čekají velké změny: Těžší zkoušky, digitální průkazy i přísnější postihy

276
Sdílejte

V praxi to znamenalo, že například řidič, který přišel o řidičský průkaz ve Francii, mohl dál jezdit třeba v Německu nebo dokonce i ve své domovské zemi, která mu průkaz původně vydala.

Tento problém se dotýkal obrovského množství případů – podle odhadů zůstávalo až 40 % závažných dopravních přestupků spáchaných v zahraničí bez jakéhokoli trestu.

Tomu má být nyní konec. Nová pravidla zavedou jednotný systém, který umožní tresty a zákazy řízení uplatňovat v celé Evropské unii. Když tak někdo přijde o řidičák v jednom státě, nebude moct usednout za volant nikde jinde v EU.

„Je to důležitý krok ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl europoslanec Matteo Ricci. „Nový systém bude přísnější a efektivnější, což pomůže předcházet nehodám a zachraňovat životy,“ dodal.

Digitální řidičský průkaz pro všechny

Další velká změna se týká samotných řidičských průkazů. Evropská unie chce jít s dobou a zavést jejich digitální verzi. V praxi to znamená, že fyzickou plastovou kartu už řidiči nutně potřebovat nebudou – průkaz bude možné mít uložený v mobilním telefonu podobně jako digitální občanku nebo platební kartu.

Podle schválené směrnice by se měl digitální řidičák stát standardem ve všech členských státech nejpozději do roku 2030. Zároveň však zůstane zachována možnost používat klasický fyzický průkaz, pokud o to řidič bude mít zájem.

Europoslankyně Jutta Paulusová k tomu uvedla: „Občané budou mít na výběr – mohou využívat moderní digitální průkaz, nebo zůstat u tradiční plastové karty. Důležité je, že obě varianty budou mít stejnou platnost a funkčnost napříč celou Unií.“

Přísnější zkoušky a dvouletá zkušební doba

Změny čekají také nové řidiče. Evropská unie se rozhodla poprvé zavést jednotnou zkušební dobu v délce dvou let pro čerstvé držitele řidičských průkazů. Během této doby se budou porušení pravidel, jako je překročení rychlosti nebo řízení pod vlivem alkoholu, trestat výrazně přísněji.

Samotné autoškoly se budou muset přizpůsobit novým požadavkům. Budoucí řidiči budou kromě klasických dovedností více testováni i z oblastí moderních asistenčních systémů, které dnes auta běžně nabízejí – například varování před srážkou, sledování jízdního pruhu nebo systém rozpoznávání chodců. Zkoušející se zaměří také na bezpečnost cyklistů a chodců či správné vyhodnocování rizik při jízdě v městském provozu, kde hrozí nebezpečí z takzvaného mrtvého úhlu.

Kam dál?

Apokalypsa v Súdánu: Na satelitních snímcích jdou vidět hory mrtvol

Skandál na Slovensku: Žena zemřela po operaci srdce. V době, kdy ještě ležela na operačním stole, se operatér zúčastnil tiskovky s ministrem

V centrále VZP zasahuje policie. Případ souvisí s veřejnými zakázkami a zadrženo bylo 19 osob

Češi se bojí stáří, ukázal průzkum. Samota, nedostatek peněz i problémy se zdravím

Útok nožem ve vlaku mířícím do Londýna: Zraněno bylo deset lidí, devět z nich je v ohrožení života

Další články