Autoškoly v Česku zažívají nápor zájemců i přesto, že ceny šplhají ke 30 tisícům

366
Sdílejte

I když pracujeme jen tři až čtyři dny v týdnu, často jezdíme až dvanáct hodin denně,“ popisuje Vrtal. V Praze, kde funguje přibližně 280 autoškol, je poptávka stále vyšší než nabídka. Některé školy dokonce musely omezit přijímání nových žáků a další kurzy plánují až na podzim.

Ceny kurzů rostou, zájem neklesá

Navzdory tomu, že ceny za řidičské kurzy v posledních letech výrazně vzrostly, zájem o autoškoly neklesá. V Praze se ceny pohybují od 21 tisíc korun, přičemž částka 30 tisíc není výjimkou. Tento nárůst je způsoben především rostoucími náklady, včetně mezd instruktorů, nájmů a cen energií.

Podle Vrtala se však zdražování nezastaví. „Kdo chce řidičák, ten si na něj ušetří. A kdo nechce, ten si ho neudělá ani za 25 tisíc,“ říká. Očekává, že ceny budou nadále růst, i když pomalejším tempem než v minulých letech. Předpokládá se, že zdražení bude odpovídat inflaci, tedy zhruba dvě až tři procenta ročně, nebo dojde ke skokovému zvýšení jednou za několik let.

Nový režim L17 přitahuje mladší řidiče

Zavedení režimu L17, který umožňuje řídit pod dohledem již od 17 let, přispělo k tomu, že se do autoškol hlásí stále mladší zájemci. Podle Vrtala tvoří osmnáctiletí přibližně 80 % žáků, dalších 10–15 % jsou mladiství, kteří chtějí řídit s dohledem, a zbytek tvoří starší zájemci, například třicátníci.

Délka kurzu je podle něj pro zvládnutí teorie dostatečná, ale co se týče praktických jízd, záleží na individuálních schopnostech žáků. Minimální časová dotace je 28 hodin za volantem, což v praxi znamená najet přibližně 300 kilometrů. Ideální by však bylo, aby žáci najeli několik tisíc kilometrů, což by jim poskytlo větší jistotu za volantem.

Nedostatek instruktorů jako hlavní problém

Jedním z největších problémů, kterým autoškoly čelí, je nedostatek kvalifikovaných instruktorů. „Nestačí mít jen učitelský průkaz. Trvá roky, než se člověk naučí učit, a tento proces je nákladný jak pro školu, tak pro samotného učitele,“ vysvětluje Vrtal. I když mzdy instruktorů rostou, náročnost profese a potřeba dlouhodobých zkušeností často odrazují nové zájemce.

Stát sice podporuje učitelské kurzy, ale není jasné, kolik absolventů v oboru skutečně zůstává. Tento nedostatek instruktorů tak dále zvyšuje tlak na stávající kapacity autoškol.

Kam dál?

Charita a nebo byznys ? Jen zlomek textilu z kontejnerů končí na charitě, část v obchodech na prestižních adresách

Krádež kabelů na severu Moravy ochromila železnici : Třem zlodějům hrozí doživotní exekuce. Škody jdou do závratných částek

Fyzické tresty dětí mají skončit. Novela zákona přinese změny. Dva z pěti rodičů je stále považují za správné

Apokalypsa v Súdánu: Na satelitních snímcích jdou vidět hory mrtvol

Skandál na Slovensku: Žena zemřela po operaci srdce. V době, kdy ještě ležela na operačním stole, se operatér zúčastnil tiskovky s ministrem

Další články