Stěžování však nemusí být vždy špatné. Pokud je zaměřeno na hledání řešení, může být dokonce užitečné. Studie publikovaná v časopise Journal of Social Psychology zjistila, že lidé, kteří si stěžují s cílem dosáhnout konkrétního výsledku, jsou šťastnější než ti, kteří si stěžují jen pro uvolnění frustrace. „Strategické stížnosti mohou být užitečné, pokud se zaměříme na praktická řešení,“ říká psycholog Guy Winch.
Jak se vypořádat s „vysavači energie“?
Každý z nás zná někoho, kdo si neustále stěžuje. Takoví lidé často opakují stejné stížnosti a mají odpor ke změnám. Jak s nimi vyjít? Jana Řehulková radí nastavit hranice. „Můžete například říct: ‚Pojďme se chvíli bavit o něčem pozitivnějším.‘ Nebo zkuste přesměrovat rozhovor na jiné téma,“ doporučuje.
Pokud se stížnostem nelze vyhnout, například na rodinné oslavě, je dobré se vnitřně odpojit. „Říkejte si: ‚Tohle není moje energie, nemusím si ji brát,‘“ radí odbornice. Po setkání s „vysavačem energie“ si pak dopřejte chvíli pro sebe – jděte na procházku, zhluboka dýchejte nebo si opláchněte obličej studenou vodou.
Stěžování je jako škrábanec na gramofonové desce – pokud ho ignorujeme, bude hrát pořád dokola. Ale jakmile si ho všimneme a rozhodneme se jehlu zvednout, můžeme začít hrát úplně novou melodii. Stížnosti nemusíme zcela eliminovat, ale měli bychom se zaměřit na ty, které mají smysl, a pustit ty, které jsou zbytečné.
