Proč se pravidla mění
K rozhodnutí posunout věkovou hranici přispěly i statistiky dopravní nehodovosti. Ukazují, že řidiči mezi 65 a 74 lety nejsou rizikovou skupinou a způsobují méně vážných nehod než mladší či starší věkové kategorie.
Podle mluvčí Ministerstva dopravy Aleny Mühl jsou dnešní lidé v seniorském věku často v mnohem lepší kondici než předchozí generace. Důvodem je lepší zdravotní péče, zdravější životní styl, více pohybu a vyšší povědomí o prevenci nemocí.
Také Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že není objektivní důvod držet hranici povinné prohlídky už v 65 letech. V řadě západoevropských zemí žádná taková hranice vůbec neexistuje, nebo je nastavena výše – například ve Finsku, na Kypru, ve Slovinsku a ve Spojeném království až na 70 let. V Nizozemsku je dokonce stanovena až na 75 let.
Nehody seniorů: problém až po 75. roce
Podle dat BESIPu se počet dopravních nehod způsobených seniory výrazně zvyšuje až po 75. roce věku. V roce 2024 se v Česku stalo přes 92 tisíc dopravních nehod, z nichž asi 12 tisíc zavinili starší řidiči.
Celkově má v České republice řidičský průkaz více než sedm milionů lidí a z toho přibližně 1,6 milionu je starších 65 let. Zajímavostí je, že za volant stále usedá i asi 100 tisíc lidí starších 85 let.







