Cíl novely: ochrana chodců, ne omezení svobody
Podle Vážného nejde o žádnou snahu zbytečně omezovat lidi, ale o reakci na rostoucí počet kolizí na chodnících. „Jde o bezpečnost, ne o omezování,“ citovala ho televize TA3. Limit šesti kilometrů v hodině se bude vztahovat na všechny uživatele chodníků – tedy nejen na chodce, ale i na cyklisty, koloběžkáře či bruslaře.
Odborníci zároveň upozorňují, že průměrná rychlost běžné chůze se pohybuje mezi čtyřmi a pěti kilometry za hodinu, takže nový limit je nastaven tak, aby odpovídal přirozenému tempu pohybu lidí.
Opatření má podporu i kritiku
Dopravní analytici přijetí tohoto opatření většinou vítají. Podle nich může jasné nastavení rychlostního limitu přispět k větší ohleduplnosti a zmenšení rizika nehod mezi chodci a uživateli elektrických koloběžek, kteří se často po chodnících pohybují nebezpečně vysokou rychlostí.
Ne všichni jsou ale s rozhodnutím spokojeni. Slovenské ministerstvo vnitra se k novele postavilo kriticky. Namísto stanovení rychlostního limitu by podle resortu bylo vhodnější zcela zakázat některé dopravní prostředky – například elektrokoloběžky či podobná zařízení – na chodnících. Právě takto je to řešeno například v České republice, kde mají chodníky výhradně chodci.
„Pro zvýšení bezpečnosti bychom považovali za lepší úplně zakázat jízdu elektrokoloběžek a podobných dopravních prostředků po chodnících,“ uvedlo ministerstvo ve svém oficiálním stanovisku.







