Pro majitele karavanů to znamená výraznou úlevu – současné moderní obytné vozy se do 3,5 tuny často nevejdou, hlavně kvůli bohaté výbavě. Díky vyššímu limitu odpadne neustálé počítání kilogramů, zda ještě unesou plné nádrže, plynové láhve, kola na nosiči či markýzu.
Povinná školení a zkoušky
Vyšší povolená hmotnost ale nebude automaticky dostupná všem. Kdo bude chtít možnost využít, čeká ho speciální školení či zkouška. Přesná pravidla si určí každý stát sám, takže podmínky se mohou v Německu, Česku či Francii lišit. Smyslem je, aby řidiči byli připraveni na to, že těžší vůz se na silnici chová jinak a vyžaduje větší pozornost.
Start v roce 2029
Novinka začne platit od roku 2029. Do té doby mají výrobci čas upravit konstrukci vozidel a státy prostor na nastavení systému školení. Očekává se, že změnu uvítají především země s tradicí karavaningu, jako je Německo či Francie. V Česku zájem o obytné vozy roste rychle, takže i zde by mohla mít změna pozitivní ohlas.
Výjimka pro elektromobily
Evropská unie počítá s výjimkou pro ekologická vozidla. Pokud má řidič řidičák skupiny B minimálně dva roky, bude moci řídit elektromobil do 4,25 tuny bez povinného školení. Důvod je jednoduchý – baterie jsou těžké a u moderních elektroaut by se jinak 3,5tunový limit stal prakticky nedosažitelným.