Realita je však jiná. Dnes tuto práci vykonávají jak muži, tak ženy, a to z různých důvodů. Práce prodavačky se navíc v průběhu let výrazně změnila – od náplně práce až po platové podmínky. Přesto se stále setkávají s předsudky a nepochopením. Prodavačky, které jsme oslovili, se s námi podělily o své zkušenosti a názory na chování zákazníků.
Kde je slušnost?
Jedním z nejčastějších problémů, na které prodavačky upozorňují, je nedostatek základní slušnosti. „Lidé často nezdraví, nepoděkují ani nepoprosí. Přijde mi to jako základní věc, kterou by měl každý umět,“ říká Magdaléna (35). Podle ní je to projev neúcty, který ji dokáže rozčílit. „Někdy to nevydržím a zákazníka okřiknu, ale většinou to nemá žádný efekt,“ dodává. Tento problém však podle ní vypovídá více o zákaznících než o samotných prodavačkách.
Prodavačky nejsou vševědoucí ani služky
Další častou stížností je, že si zákazníci pletou prodavačky s jinými profesemi. „Nejsme vědmy, abychom věděly, proč se zvedla cena olivového oleje, ani služky, abychom vám dávaly věci do tašek,“ říká Petra (43). Podle ní jsou požadavky některých zákazníků často bizarní, ale snaží se je brát s nadhledem. „Někdy se tomu zasměju, protože to, co po nás lidé chtějí, je opravdu absurdní,“ dodává.
Respekt a empatie chybí
Barbora (38) se svěřila s nepříjemnou zkušeností, kdy jí jeden zákazník řekl, že by měla pracovat 365 dní v roce. „Měl jsem pocit, že byl pod vlivem, takže jsem raději nereagovala,“ říká. Podle ní si někteří lidé myslí, že prodavačky nemají právo na volno nebo rodinný život. „I my máme rodiny a potřebujeme odpočinek,“ zdůrazňuje.
Obchod není obývací pokoj
Oleksa (27) upozorňuje na chování zákazníků, kteří si obchod pletou s domovem. „Lidé otevírají zboží, ochutnávají ho nebo tráví hodiny v obchodě, aniž by si něco koupili,“ říká. Podle ní je pochopitelné, že lidé hledají útočiště v klimatizovaném obchodě, když je venku horko, ale zneužívat toho není správné.
Přesouvání zboží a osahávání pečiva
Kristýna (29) si stěžuje na zákazníky, kteří přesouvají zboží na nesprávná místa. „Když si něco rozmyslíte, vraťte to tam, kam to patří. Zboží, které potřebuje být v chladu, se může zkazit, pokud ho necháte někde jinde,“ vysvětluje. Dalším problémem je osahávání pečiva bez rukavic. „Chápeme, že si chcete zkusit, jestli je pečivo měkké, ale používejte rukavice nebo pytlíky,“ apeluje.