Podle rodinné známé dívek a pedagožky Jitky Svobodové nebyly tyto dívky přijaty, přestože dosáhly vyššího počtu bodů než jeden z ukrajinských uchazečů, který přijat byl. Svobodová k tomu uvedla, že pokud chce cizinec studovat na české škole, měl by být schopen komunikovat v češtině a neměl by mít žádné úlevy.
Jak fungují přijímací zkoušky pro cizince
Podle české legislativy mají cizinci, kteří získali předchozí vzdělání mimo území České republiky, možnost požádat o prominutí didaktického testu z českého jazyka. Místo toho absolvují pohovor, během kterého se ověřuje jejich znalost češtiny. Tento pohovor však není bodově hodnocen, což znamená, že cizinci mají v celkovém výsledkovém přehledu za český jazyk uvedeno 0 bodů.
Ředitel hotelové školy Karel Vratišovský vysvětlil, že při pohledu na výsledkové listiny může vzniknout dojem, že cizinci byli přijati s nižším počtem bodů než ostatní uchazeči. Ve skutečnosti je však jejich hodnocení založeno na tzv. redukovaném pořadí, které zohledňuje pouze výsledky z matematiky a pohovor.
Pravidla platí pro všechny školy
Podobný postup se uplatňuje na všech středních školách v České republice. Cizinci musí během pohovoru prokázat schopnost komunikovat v češtině, číst a psát latinkou, porozumět předloženému textu a interpretovat ho. Například ředitelka Střední zdravotnické školy v Mladé Boleslavi Lucie Laurýnová uvedla, že v jejich regionu, kde tvoří ukrajinští žáci pětinu dětí na základních školách, je tento proces běžnou praxí.