„Především šlo o nestandardní a zbytečně komplikovaná zadání, která prověřovala spíše schopnost orientovat se ve složitém textu než samotné matematické dovednosti,“ uvedla Vyhnánková. „Navíc test obsahoval koncepty, které běžně nejsou součástí výuky na středních školách.“
Studenti poukazují také na to, že mnoho úloh vyžadovalo nadstandardní logické uvažování a nestandardní postupy, které nejsou běžně zahrnuty do přípravy na maturitu. Tato kombinace faktorů podle nich výrazně překročila běžné očekávání a dramaticky se odchýlila od úrovně předchozích ročníků.
Emocionální dopad a časová tíseň
Svědectví studentů odhalují i emocionální rozměr situace. „Po testu jsem viděla několik spolužáků plakat, včetně těch, kteří se na matematiku dlouhodobě a svědomitě připravovali,“ svěřila se jedna ze studentek. Mnozí byli zaskočeni typy úloh, které se podle jejich vyjádření neobjevovaly v oficiálních přípravných materiálech, testech z minulých let ani v dostupných učebnicích.
Další významnou překážkou byla časová náročnost. Na test mají studenti vyhrazeno 135 minut, což znamená přibližně 5 minut na každou z 25 úloh. Studentka Vyhnánková zdůrazňuje: „Úlohy často vyžadovaly více času na pochopení zadání než na samotné řešení matematického problému.“
Tomáš, další signatář petice, tento problém dále rozvádí: „Není to ani tak o tom, že by úlohy byly neřešitelné, ale spíše o tom, že na jejich řešení by byla potřeba mnohem delší časová dotace. Dokonce i studenti z průmyslových škol, kde je matematika prioritou, měli s časem značné problémy. Pro nás ze zdravotnické školy, kde máme matematiku jen dva nebo tři roky, to bylo prakticky nemožné.“
Požadavky studentů a reakce institucí
Petice obsahuje několik konkrétních požadavků. Studenti žádají:
1. Zohlednění mimořádné obtížnosti při hodnocení 2. Zvážení snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky 3. Vysvětlení ze strany Cermatu ohledně procesu výběru a schvalování úloh 4. Prošetření adekvátnosti testu ve srovnání s předchozími ročníky
Ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková zatím zaujala vyčkávací postoj: „V tuto chvíli se nemůžeme vyjadřovat, dokud nemáme k dispozici všechny potřebné informace z vyhodnocování zkoušky.“
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) zdůraznil, že klíčové bude vyjádření odborné komise, která testy připravovala. „Pokud se ukáže nutnost vnést do této záležitosti externí pohled, jsem připraven zajistit nezávislou expertizu obtížnosti testů,“ uvedl ministr. Zároveň upozornil, že rozhodnutí o případném snížení bodové hranice je předčasné: „Nejprve musíme na základě nezávislého posouzení zjistit, zda se test skutečně svou náročností vymykal běžnému standardu.“