Konec řízení po dosažení věkové hranice? Evropská unie plánuje zavést nová přísnější pravidla pro starší řidiče

33
Sdílejte

Lékařské vyšetření by zahrnovalo posouzení kognitivních schopností, zdravotního stavu a schopnosti rychle reagovat na situace v provozu.

Dalším diskutovaným opatřením je zavedení horní věkové hranice pro řízení, což by znamenalo, že po dosažení určitého věku by řidiči automaticky přišli o svůj řidičský průkaz. Tento návrh však vyvolává rozporuplné reakce. Zatímco některé státy, jako například Španělsko, tuto změnu podporují, jiné, jako Francie, ji ostře kritizují. Francouzi se obávají, že by takové opatření mohlo být diskriminační vůči starším lidem, kteří se i přes svůj věk cítí být schopni řídit.

Statistiky a bezpečnost na silnicích

Podle statistik nejsou nehody způsobené seniory tak časté, jak by se mohlo zdát, ale jejich následky bývají závažnější. Starší řidiči, zejména ti nad 75 let, mají vyšší úmrtnost při dopravních nehodách. To je způsobeno nejen jejich fyzickou kondicí, ale také tím, že jejich reakční schopnosti a orientace v provozu se s věkem zhoršují. Navíc mohou být nebezpeční i pro ostatní účastníky silničního provozu, například chodce.

Jak je na tom Česká republika?

Česká legislativa je v této oblasti již nyní poměrně přísná. Řidiči starší 65 let musí pravidelně absolvovat lékařské prohlídky, aby mohli nadále řídit. První kontrola je povinná v 65 letech, další v 68 letech a poté každé dva roky. Lékař při těchto prohlídkách posuzuje celkový zdravotní stav, včetně smyslových schopností a rychlosti reakcí. Pokud lékař usoudí, že by senior mohl být za volantem nebezpečný, má povinnost tuto skutečnost nahlásit příslušným úřadům.

V České republice existuje také možnost omezení řidičského oprávnění pomocí takzvaného harmonizovaného kódu. Tento kód umožňuje seniorům s omezenými schopnostmi řídit pouze v určitých oblastech, například v okolí jejich bydliště, aby si mohli zajistit základní potřeby, jako je nákup nebo návštěva lékaře.

Rozdílné názory v Evropě

Zatímco Česká republika má již zavedený systém pravidelných kontrol, v některých zemích, jako je Francie, podobná opatření dosud neexistují. Francouzi se obávají, že by zavedení povinných kontrol mohlo být diskriminační a omezující pro starší řidiče. Na druhé straně státy jako Španělsko a Itálie návrhy na sjednocení pravidel vítají. Podle nich jde o rozumný kompromis mezi bezpečností na silnicích a zachováním mobility starších lidí.

Jak si mohou senioři ověřit své schopnosti?

Pro starší řidiče, kteří si nejsou jisti svými schopnostmi, existují jednoduché způsoby, jak si je ověřit. Mohou například absolvovat kondiční jízdu s instruktorem, požádat o zpětnou vazbu od rodiny nebo si vyzkoušet reakční hry na mobilních zařízeních. Tyto metody jim mohou pomoci zjistit, zda stále zvládají řízení bezpečně.

Kam dál?

Cizinka žijící ve Zlíně zneužila solidární dávky. Za peníze si nakoupila značkové kabelky a oblečení. Škodu, která jejím počínáním vyčíslili na více než 1,6 milionu

Řidič v Polsku přivázal své dva psy za auto a jel s nimi téměř dvě hodiny po silnici

Policie propustila někdejšího šéfa dopravní policie Jiřího Zlého, po více než roce v pracovní neschopnosti

Podle nejnovějších údajů uprchlíci z Ukrajiny se Česku vyplácejí stále více

Chyba se nenašla jen v maturitním testu z matematiky. Odborníci ji objevili i u přijímaček

Další články