„Dříve jsme si mysleli, že lidé kolem šedesátky už nemají pro firmu budoucnost. Dnes je situace opačná – snažíme se je přesvědčit, aby s námi zůstali co nejdéle, i když už dosáhli důchodového věku,“ říká. Tento posun je podle něj reakcí na „totální nedostatek pracovní síly“, který nutí zaměstnavatele hledat nové způsoby, jak si pracovníky udržet.
Podobný názor sdílí i Kateřina Musilová, koordinátorka projektu Zlatá práce pod záštitou Nadace Krása pomoci. Podle ní je klíčové, aby firmy dokázaly pracovat s lidmi tak, aby neodcházeli do důchodu příliš brzy. „Je důležité, aby s odchodem zaměstnanců nezmizelo i jejich know-how. Firmy se musí naučit, jak je udržet co nejdéle,“ vysvětluje. Dodává, že menší firmy začínají stále častěji projevovat zájem o zaměstnance ve věku 50 a více let, protože je vnímají jako loajální a zkušené pracovníky.
Stabilita a loajalita jako klíčové vlastnosti
Ludmila Fatková z personálně poradenské společnosti mBlue Czech potvrzuje, že starší zaměstnanci jsou pro firmy atraktivní zejména díky své stabilitě. „Majitelé firem vidí v kandidátech kolem padesátky stabilní pracovníky, kteří si váží dobré práce a nemají ambice po krátké době odcházet,“ říká. Firmy se navíc začínají přizpůsobovat této skupině zaměstnanců i v tom, jak se prezentují. „Jedna manažerka z velké nadnárodní firmy mi nedávno řekla, že už o sobě neříkají, že jsou mladá a perspektivní firma, ale že jsou stabilní. Přizpůsobují se stárnoucí populaci,“ dodává Fatková.
Nedostatek zkrácených úvazků
Přestože se firmy začínají více zaměřovat na starší zaměstnance, stále existují oblasti, kde je potřeba zlepšení. Kateřina Musilová upozorňuje, že české firmy zatím příliš nenabízejí zkrácené úvazky, které by mohly být pro starší pracovníky atraktivní. „Zkrácené úvazky jsou stále spíše doménou rodičů malých dětí. Starší zaměstnanci, kteří by je potřebovali například ze zdravotních důvodů nebo kvůli péči o blízké, mají jen omezené možnosti,“ vysvětluje. Do budoucna bude podle ní důležité, aby firmy dokázaly najít rovnováhu a předešly mezigeneračním konfliktům. „Je potřeba, aby starší pracovníci neměli pocit, že se zaměstnavatelé zaměřují jen na mladé, a naopak,“ dodává.
Podpora seniorních pracovníků
Podle Jaroslavy Rezlerové, prezidentky Asociace personalistů ČR a generální ředitelky společnosti ManpowerGroup, se firmy sice o starší zaměstnance více zajímají, ale jen malá část z nich má pro tuto skupinu speciální programy podpory. „Pouze 19 procent firem uvádí, že má nějaký program zaměřený na starší zaměstnance. To je velmi nízké číslo,“ konstatuje.