Transparentnost a budoucnost zkoušek
Proces tvorby a hodnocení testů je podle Chvála často zahalen do tajemství, což může vyvolávat nedůvěru. Odborná komise, která testy posuzuje, dostává testy až v den jejich konání a nemá přístup k procesu jejich tvorby. Přestože veřejné závěry komise bývají pozitivní, interní hodnocení často obsahuje kritiku a doporučení pro zlepšení.
Chvál také upozorňuje na riziko, že opakované chyby a následné úpravy, jako je přidělování bodů, mohou znevážit význam maturitní zkoušky. Zároveň však zdůrazňuje, že loňské příliš snadné testy byly větším problémem než letošní přepočítávání bodů. Pokud by se podobné situace opakovaly, mohlo by to podle něj ohrozit důvěryhodnost celého systému.
Problémy s maturitními a přijímacími zkouškami odhalují nedostatky v českém vzdělávacím systému. Chyby v testech, jejich obtížnost a nepřizpůsobený systém školství vytvářejí zbytečný stres pro studenty i jejich rodiče. Podle odborníků je nutné zaměřit se na dlouhodobé řešení, které by zahrnovalo lepší plánování a přizpůsobení nabídky škol poptávce. Transparentnost a kvalita testů by měly být prioritou, aby se předešlo opakování podobných problémů v budoucnu.