Budeme se muset učit jízdu po nových kruháčích? Mohl by do Česka dorazit nový typ křižovatky, který je bezpečnější

779
Sdílejte

Inovace v oblasti dopravní infrastruktury však tento vývoj často nestíhají. To vede k situacím, kdy se řidiči na složitějších kruhových objezdech ztrácejí nebo chybují.

Švédské řešení: Hasselcirkeln

V roce 2021 přišel švédský dopravní analytik a inženýr Sebastian Hasselblom s návrhem nového typu kruhového objezdu, který by měl být bezpečnější a efektivnější. Tento návrh, nazvaný Hasselcirkeln (Hasselův okruh), byl v roce 2022 po konzultacích s odborníky ještě vylepšen. Loni v říjnu se ve Švédsku rozhodlo o výstavbě pilotních verzí tohoto kruhového objezdu, který je oficiálně označován jako „průtočně oddělený kruhový objezd“.

Hlavní myšlenkou Hasselcirkeln je minimalizace nutnosti přejíždění mezi jízdními pruhy během průjezdu kruhovým objezdem. Řidiči si musí správně zvolit pruh už před vjezdem na kruhový objezd. Pravý pruh je určen pro jízdu doprava nebo rovně, zatímco levý pruh slouží pro jízdu rovně, doleva nebo pro návrat zpět. Tato jasná pravidla by měla výrazně snížit riziko nehod.

Podle analýz by tento typ kruhového objezdu mohl snížit počet nehod až o 72 %, protože eliminuje mnoho potenciálních míst, kde by mohlo dojít ke střetu vozidel. Zároveň by měl zvýšit kapacitu kruhového objezdu o 22 % ve srovnání s tradičními víceúrovňovými kruhovými objezdy.

Kam dál?

Nežijeme v bídě. Jen jsme si zvykli pořád říkat, že se máme špatně

Muž se na Slovensku oběsil na stromě uprostřed náměstí za bílého dne. Lidé kolem něj bez zájmu procházeli

Co dělali králové a faraoni s mrtvými ženami. Zakázaná vášeň, o které se nemluvilo. Temná touha, která překračuje hranici smrti, provází lidstvo dodnes

„Bez asistence netrefí ani na zastávku.“Nejdéle vězněnému Čechovi svitla naděje, že se dostane na svobodu

Žádné tepláky, velké výstřihy či odhalené boky : Základní škola v Brně se rozhodla zavést nová pravidla. Žáci se proti omezení bouří

Další články