Tělesné tresty byly tehdy běžnou součástí výchovy nejen v rodinách, ale i ve školách nebo na ulici. Bylo zcela normální, že dítě dostalo pohlavek od souseda, pokud například hrálo fotbal příliš blízko jeho zahrádky. Učitelé si také často dovolovali fyzické tresty za drobné prohřešky. Autorka článku vzpomíná na vlastní zkušenost, kdy ji učitelka ruštiny udeřila za špatně zapsané datum v sešitě. Tento přístup k dětem byl tehdy považován za běžný a málokdo ho zpochybňoval.
Ani v 90. letech a na počátku 21. století tento způsob „výchovy“ zcela nevymizel. Autorka zmiňuje příběh své spolužačky, která byla drobná a vypadala mladší, než ve skutečnosti byla. Jednou ji na autobusové zastávce starší žena odstrčila se slovy, že se nemá plést do cesty. Tento přístup k dětem, jako by byly méněcenné, byl tehdy stále častý.
Internetová diskuse: Rozdělené názory
Když se příběh seniorky a dívky dostal na internet, vyvolal bouřlivou diskusi. Někteří lidé seniorku obhajovali a tvrdili, že její reakce byla přirozená. „Možná se seniorka lekla a instinktivně zareagovala,“ psali někteří diskutující. Jiní zase obviňovali rodiče dívky, že z incidentu chtějí vytěžit finanční odškodnění. Někteří dokonce tvrdili, že by se v podobné situaci zachovali stejně jako seniorka.
Na druhé straně se objevily i hlasy, které seniorku kritizovaly a upozorňovaly na to, že fyzické tresty mohou mít na děti dlouhodobé negativní dopady. Moderátoři diskusí museli často zasahovat a přidávat kontext, který vysvětloval, proč je takové chování nepřijatelné. Přesto se zdá, že část společnosti stále považuje fyzické tresty za normální a obhajuje je jako účinný způsob výchovy.
Generační rozdíly: Normalizace fyzických trestů
Generace, která vyrůstala s fyzickými tresty, si tento způsob výchovy často idealizuje. Mnozí z nich tvrdí, že díky tělesným trestům byli „dobře vychovaní“. Ale je schvalování agrese vůči slabším skutečně důkazem dobré výchovy? Spíše to ukazuje na to, že tito lidé nebyli naučeni zdravě pracovat se svými emocemi. Strach, který v nich fyzické tresty vyvolávaly, je možná naučil poslušnosti, ale ne respektu.
Tito lidé často reagují na dětské projevy emocí podrážděně. Dětský pláč, hněv nebo hlučnost je dráždí, protože sami nebyli naučeni, jak se s emocemi vyrovnat. Místo toho byli v dětství trestáni za to, že své emoce projevovali. Tento přístup k výchově však nevede k respektu, ale spíše k potlačování emocí a neschopnosti je zdravě zpracovat.