Češi postupně opouštějí hypermarkety, protože nechtějí trávit tolik času nakupováním a více si váží svého volného času. To vede k růstu popularity supermarketů a diskontních prodejen. Přestože se situace domácností zlepšuje, Češi jsou na tom stále hůře než před rokem 2022. Disponibilní příjmy klesly z 82 procent průměru EU na 75 procent.
Privátní značky, které jsou levnější alternativou ke značkovým produktům, získávají na popularitě. Jejich podíl na obratu vzrostl z 26 na 27 procent, přičemž u některých komodit, jako je trvanlivé mléko, tvoří až 80 procent prodejů. Měřeno objemem prodejů dosahují privátní značky podílu 37 procent, což je dáno jejich nižší cenou.
Obchodní řetězce se potýkají s nedostatkem pracovníků, což je nutí investovat do automatizace. Například digitální cenovky, do kterých investovaly stovky milionů korun, mají návratnost 5-7 let, ale okamžitě uvolňují ruce personálu. Podle Tomáše Prouzy je však největším problémem tlak dodavatelů na zvyšování cen, což komplikuje snahy o zlevňování zboží.