Ředitel agentury Nielsen Karel Týra uvedl, že problémy z let 2022 a 2023 ustoupily do pozadí a letošní rok by měl přinést další pozitivní vývoj. Podíl lidí, kteří se cítí finančně hůře než před rokem, klesl z 34 na 32 procent. Spotřebitelé začínají být optimističtější díky vlivu rostoucích mezd, klesající inflace a nízké nezaměstnanosti. Tento optimismus se projevuje větším zájmem o prémiové zboží, jako je elektronika. Očekává se, že objem prodaného zboží letos vzroste o přibližně jedno procento.
V oblasti elektroniky je patrný rychlý nárůst poptávky po dražších a kvalitnějších produktech. Například prodej robotických vysavačů vzrostl o 11 procent, ale zájem o modely s dokovací stanicí pro odsávání nečistot se zvýšil o 62 procent. Prodej televizí se zvýšil o 10 procent, přičemž modely s obrazovkou větší než 75 palců zaznamenaly nárůst o 67 procent. Podobný trend je vidět i u ledniček vyšší energetické třídy A, jejichž prodej vzrostl o 49 procent, zatímco méně úsporné modely rostly jen o 1 procento. Tento jev, označovaný jako „prémiumizace“, se projevuje také u laptopů, sluchátek a chytrých telefonů.
V oblasti potravin a drogerie došlo k mírnému oživení. Po letech poklesu prodejů v roce 2023 přišla v první polovině roku 2024 stagnace a mírný růst o 0,3 procenta. Ve třetím čtvrtletí se prodeje zvýšily o 1,6 procenta, ale v posledním čtvrtletí došlo k mírnému poklesu o 0,2 procenta. Tradiční obchody, jako jsou menší prodejny v regionech, ztrácejí (-4 procenta), stejně jako hypermarkety (-2 procenta). Naopak supermarkety a diskontní prodejny rostou (+2 procenta) a drogistické řetězce dokonce o 7 procent.