Tvůrčí tandem, ale rozdílné povahy
Zatímco Zdeněk Svěrák popisuje vztah s Ladislavem Smoljakem jako přátelský a plný vzájemného respektu, Filip Smoljak má na věc jiný pohled. Podle něj byli oba muži sice blízcí ve smyslu pro humor a tvůrčí práci, ale v otázkách osobních postojů a etiky se zásadně lišili. Filip dokonce označil Zdeňka Svěráka za symbol skrblictví a megalomanství, což se podle něj projevilo i v jeho pozdější filmové tvorbě po ukončení spolupráce se Smoljakem.
Spor o chalupu
Jedním z klíčových momentů, které narušily jejich vztah, byl spor o chalupu v Růžkových Lhoticích, kterou si společně pořídili. Filip Smoljak tvrdí, že jeho otec chtěl svou polovinu chalupy prodat za férovou cenu, kterou stanovil znalec. Zdeněk Svěrák však údajně usiloval o to, aby ji získal za výrazně nižší částku, a byl ochoten udělat vše pro to, aby dosáhl svého. Tento konflikt podle Filipa ukázal, že jejich přátelství mělo své limity, zejména pokud šlo o majetkové záležitosti.
Konec filmové spolupráce
Posledním společným filmem, který dvojice Smoljak a Svěrák natočila, byla hořká komedie Nejistá sezóna z roku 1987. Film reflektoval zkušenosti malého amatérského divadelního souboru v době totality a byl inspirován jejich vlastními zážitky. Po tomto snímku už žádný další společný film nevznikl. Zatímco v Divadle Járy Cimrmana spolupracovali až do Smoljakovy smrti v roce 2010, ve filmové tvorbě se jejich cesty rozešly. Ladislav Smoljak se postupně od filmu vzdálil, zatímco Zdeněk Svěrák začal spolupracovat se svým synem Janem. Tato nová tvůrčí dvojice přinesla úspěchy, například film Kolja, který získal Oscara, ale podle Filipa Smoljaka ztratila původní jedinečný styl, který měl tandem Smoljak-Svěrák.