Podle návrhu by žáci po ukončení osmileté základní školy pokračovali povinně ještě dva roky na střední škole, čímž by se vytvořil systém označovaný jako 8+2.
Prodloužení povinné školní docházky
Prodloužení povinné školní docházky je jedním z klíčových bodů reformy a má podporu odborníků. Česká republika totiž patří mezi země s kratší povinnou dobou vzdělávání v porovnání s průměrem Evropské unie. Většina evropských zemí má alespoň jeden povinný rok na střední škole. Tento krok by měl pomoci řešit několik problémů, jako je vysoký věk maturantů, předčasné odchody ze vzdělávání nebo omezené možnosti změny vzdělávací dráhy.
Změny v maturitách a přijímacích zkouškách
Další významnou změnou je plán na zavedení dvou typů maturit. Po dvou letech studia na střední škole by žáci skládali tzv. malou maturitu, která by ukončovala povinnou školní docházku. Následně by mohli pokračovat k velké maturitě, která by byla obdobou současné maturity. Tento systém by měl lépe reflektovat potřeby žáků a umožnit jim postupné ukončování vzdělávacích etap.
Reforma se také zaměřuje na změnu přijímacích zkoušek na střední školy. Současný jednotný přijímací test by měl být nahrazen komplexní výstupní zkouškou na konci základní školy, kterou by skládali všichni žáci. Tato zkouška by měla být méně selektivní a více zaměřená na otevření možností pro další vzdělávání.
Přeměna víceletých gymnázií
Další navrhovanou změnou je úprava systému víceletých gymnázií. Osmiletá gymnázia by měla být zrušena a nahrazena šestiletými. Tento krok má za cíl snížit brzkou diferenciaci žáků a umožnit rovnější přístup ke kvalitnímu vzdělání.