Rodinné problémy byly řešeny s pozitivním koncem, což mělo děti utvrzovat v tom, že socialismus je správná cesta. Literatura se tak stala nástrojem propagandy, který měl za úkol formovat názory a postoje mladé generace.
Dětské hrdiny a jejich prostředí
Typickými hrdiny těchto knih byly děti žijící na vesnici, obklopené přírodou a tradičními postavami jako babičky a dědečkové. Příběhy byly zasazeny do prostředí, které bylo často zalité sluncem a plné radosti. Příkladem takových knih jsou „Honzíkova cesta“ nebo „Vítek na výletě“. Tyto příběhy byly oblíbené pro svou hravost a dobrodružství, které děti prožívaly. Například „Honzíkova cesta“ vypráví o malém chlapci, který cestuje vlakem k prarodičům na venkov, kde zažívá různá dobrodružství. Kniha však také obsahovala skrytou propagandu, například když Honzík objevuje kolektivní zemědělství. Tento prvek měl za úkol nenápadně vštěpovat dětem myšlenku, že kolektivní vlastnictví je přirozené a správné.
Oblíbené knihy a jejich role
Mezi oblíbené knihy patřil také „Míša Kulička“ nebo „Děti z Bullerbynu“, i když ty nebyly součástí povinné četby kvůli svému původu z kapitalistické země.
Foto: Antikvariát Beneš
Přesto si tyto příběhy našly cestu k dětem a staly se populárními díky svému dobrodružnému a zábavnému charakteru. „Malý Bobeš“ a „Gabra a Málinka“ byly dalšími příklady knih, které děti četly, přičemž některé z nich obsahovaly prvky místního nářečí, což bylo pro děti zajímavé a obohacující. Tyto knihy nabízely pohled do každodenního života a často obsahovaly prvky humoru a hravosti, které děti přitahovaly.
Propaganda v literatuře
Ve čtvrté třídě se děti setkávaly s knihami jako „Timur a jeho parta“, které propagovaly sovětské pionýry a jejich hrdinské činy během války. Tato literatura měla za úkol posílit obraz Sovětského svazu jako osvoboditele a vzorového státu. Příběhy o pionýrech měly inspirovat děti k následování jejich příkladu a k aktivnímu zapojení do budování socialistické společnosti. Naopak knihy jako „Lovci mamutů“ byly apolitické a zaměřovaly se na historická témata, což poskytovalo dětem možnost poznat minulost bez ideologického nátlaku.