Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Nejlepší období, kdy být dítětem? Socialismus byl pro děti v mnohých ohledech lepší, než dnešní doba
- Vraťte se zpátky do dětství s houpadlem Kohout, kdo se také na něm houpal?
- Jak lidé pašovali různé zboží přes hranice za socialismu? Běžná praxe, jak si obstarat zboží, které doma nebylo dostupné nebo bylo příliš drahé
- Vzpomínky na školní pomůcky z dob minulého režimu, které používaly Husákovy děti : Modré sešity, čínská pera a klovatina