Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Jak lidé pašovali různé zboží přes hranice za socialismu? Běžná praxe, jak si obstarat zboží, které doma nebylo dostupné nebo bylo příliš drahé
- Jak po letech vypadají Holky z porcelánu? Havlovou znají všichni. Ale co ty ostatní? Poznali byste je?
- Vraťte se zpátky do dětství s houpadlem Kohout, kdo se také na něm houpal?
- Čím jsme se voněli za socialismu? Ženy Živé květy a muži zase Pitralon. Fáčko bylo vrchol luxusu!