Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Jak se jedlo za socialismu? Grapefruity, játra a další podpultovky. Jak složité bylo držet kvůli nedostatkovému zboží dietu? Vzpomínáte?
- Kde jsou ty časy, když ještě chlapi uměli doma všechno opravit – od nábytku, přes elektřinu, až po vlastní automobil
- Retro potraviny, které přežily dodnes a milují je pamětníci i jejich vnoučata: Májka, Tatranky a další…
- Měli jsme se za socialismu opravdu lépe? Pojďme se podívat, kolik co stálo : Mléko za necelé dvě koruny, pivo za korunu čtyřicet a máslo za deset