Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Komunisté chtěli Vánoce zrušit. Na Štědrý den se nesměly zpívat koledy, Ježíška nahradil Děda Mráz
- Sněženky a machři: Co se tehdy dělo? Viki Cabadaj se vetřel na konkurz kvůli omluvence, Kopta neuměl lyžovat, film se nesměl promítat
- Jaroslav Marvan měl nemanželskou dceru, kterou miloval. Z dědictví ale nedostala nic, její matka záhadně zemřela
- Období 70. a 80. let mělo své kouzlo. Na dětství v této době vzpomíná každý jenom pozitivně