Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Uplynulo 40 let od poslední spartakiády : Vojáci museli cvičit s horečkami a často se zranili
- Branná výchova : Každý ji zažil, kdo v 70. a 80. letech chodil do školy. Masky na hlavě, igelitky na nohách a plno vtipů
- Sedmička pionýrů, Květy nebo Dikobraz. Vzpomenete si, co jste za „socíku“ četli vy?
- Zavzpomínejte, co všechno jste měli v minulosti v peněžence







