Při srovnání těchto dvou období je důležité vzít v úvahu různé aspekty života a společnosti, které ovlivňují dětské výchovy a zážitky.
Bezpečnost a svoboda pohybu
Za totality se děti často pohybovaly venku bez dozoru, což bylo vnímáno jako bezpečné. Rodiče neměli tolik obav pustit své děti ven hrát si, jelikož společnost byla vnímána jako bezpečnější a méně náchylná k kriminalitě. V dnešní době, kdy jsou média plná zpráv o různých hrozbách a nebezpečích, se rodiče často cítí nutkáni své děti více chránit a omezovat jejich svobodu pohybu.
Technologie a mezilidské vztahy
Současné děti mají k dispozici internet a moderní technologie, které nabízejí neomezené možnosti pro učení, zábavu a komunikaci. Na druhou stranu, tato všudypřítomnost technologií může vést k povrchním mezilidským vztahům a omezení fyzické aktivity. Děti za totality trávily více času hrami venku a tvůrčími činnostmi, což podporovalo rozvoj sociálních dovedností a fyzické kondice.
Vzdělávací možnosti a přístup k informacím
Internetová éra přinesla dětem nevídaný přístup k informacím a vzdělávacím zdrojům. Dnešní děti mohou snadno a rychle získávat nové informace, učit se novým dovednostem a objevovat různé kultury. V době totality byly informace a vzdělávací materiály omezenější a méně dostupné, což mohlo bránit rychlému a širokému vzdělávání.