„Jde o koncepci, která vychází z předpokladu, že všechny formy dopravy se musí naučit společně existovat, a že je třeba se zaměřit na bezpečnost nejslabších účastníků dopravy – tedy na chodce,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy.
Do praxe se sdílené zóny začnou v Česku implementovat od ledna příštího roku a jejich zavedení je součástí snahy sjednotit dopravní předpisy v EU. Nicméně, jejich zavedení je složité a vyžaduje pečlivé plánování a posouzení.
„Sdílené zóny by měly být aplikovány tam, kde je smíšený provoz přirozený a bude respektován,“ říká dopravní analytik Radek Šima. „To mohou být oblasti kolem nádraží, v obchodních a gastronomických zónách, nebo v blízkosti škol a univerzit.“
Přestože přinášejí mnoho výhod, sdílené zóny nejsou univerzálním řešením pro všechny dopravní problémy a jejich zavedení je nutné pečlivě zvážit.