Od ledna příštího roku se po republice začnou objevovat takzvané sdílené zóny. Půjde sice o dobře známé oblasti, nicméně oproti takzvaným pěším zónám zde budou platit specifická pravidla, která zohledňují smíšený provoz. Navíc jde o další z kroků ke sjednocení dopravních předpisů v EU.
Ministerstvo dopravy ale zdůrazňují, že toto uspořádání není vhodné pro všechny typy ulic a míst. „Sdílená zóna není vhodná na silnicích I. třídy, kde je předpoklad vysokých rychlostí dopravy a velkého množství tranzitní dopravy,“ připomíná mluvčí ministerstva dopravy.
A co na to odborníci? „Jedná se bezesporu o zajímavou myšlenku, která však vyžaduje pečlivé zvážení její aplikace na konkrétní lokalitu,“ říká dopravní analytik Radek Šima. „Nemělo by se jednat o prostředek, jak rychle a levně zklidnit dopravu. Míst, kde by sdílená zóna mohla fungovat, není tak mnoho a jejich transformace by vyžadovala seriózní přístup a adekvátní investice,“ dodává.
Dodal také, že sdílené zóny by měly být zavedeny tam, kde jsou podmínky pro jejich fungování – tam, kde se potkávají různé způsoby dopravy, například u nádraží, v oblastech s velkým množstvím obchodů, restaurací a kaváren, nebo v blízkosti škol a univerzit.