„Na gastronomii ovlivňuje razantní růst cen vstupů. Zejména hospodáři na vesnicích musí velmi citlivě zvažovat koncové ceny pro spotřebitele, protože ti jsou na jakékoli zvýšení velmi citliví,“ řekl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz .
Byznys na vesnicích není
Navíc, mnoho lidí na vesnicích av menších městech přešlo k pití piva v domácím prostředí. „A nové hosty shánějí hospodáři na vesnicích velmi těžko,“ dodal Mráz. To potvrdil také Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Během letošních velikonočních svátků byla návštěvnost restauračních zařízení meziročně nižší o 12%.
„Oproti roku 2019 klesly nominální tržby v pohostinstvích na venkově o více než 8 %. Přitom vstupy v gastronomii šli vzhůru o 34 %,“ řekl Kastner. „Byznys na vesnicích není, lidé do hospody nechodí, pijí doma a tamní restaurace brutálně padají,“ podotkl. Jedině, komu podle Kastnera tržby reálně rostou, jsou pražské restaurace a pohostinství. Tím se tržby zvýšily o 36%. V krajských městech růst představuje 22 %. „Čím dál od Prahy, tím je byznys horší,“ dodal Kastner.