Čtyři zakázky, 17 miliard a spěch, aby nic nezamrzlo
Černochová předložila balík čtyř velkých projektů, které podle ní nesnesou odklad. Jde o:
výstavbu garáží pro těžkou techniku v Jincích,
rekonstrukci přistávací plochy na letišti v Čáslavi,
modernizaci interiérů a techniky letounů Airbus pro vládní letku,
modernizaci podzvukových bitevníků L-159.
Zejména letiště v Čáslavi je podle ní bolestivým příkladem toho, jak vojenská infrastruktura vypadá po desetiletích odkladů. Poslední větší oprava tam proběhla v 70. letech a dnešní stav podle ministerstva neodpovídá provozu 21. století – natož plánovanému příchodu amerických stíhaček F-35.
Jenže výbor se postavil proti. Minimálně v případě dvou infrastrukturních projektů.
Výbor zakázky stopl: Garáže ani letiště neprošly
Přestože ministryně výbor předem varovala, že odklad může znamenat komplikace na roky dopředu, poslanci dvě zakázky neschválili. Konkrétně:
❌ Jince – výstavba nových garáží pro těžkou techniku
❌ Čáslav – rekonstrukce přistávací plochy
Naopak modernizace letounů Airbus a L-159 výborem prošla bez větších výhrad.
Růžička (ANO) spustil kritiku. Armáda nereagovala dost rychle, tvrdí
Místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO) si nebral servítky. Podle něj je problém v tom, že obrana i vedení armády postupovaly pomalu a bez jasné zpětné vazby.
„Armáda nedávala podněty k tomu, aby zmiňované procesy šly rychleji ani za Aleše Opaty, ani za Řehky,“ prohlásil.
Generální štáb to ale odmítá. Náčelník armády Karel Řehka reagoval okamžitě – a poměrně ostře. Tvrdí, že armáda upozorňuje na problémy se stavební legislativou i dlouhodobé nedostatky opakovaně, jen se to nedaří rychle řešit.
„To snad nikdo nemůže myslet vážně, že bychom neupozorňovali. Upozorňoval jsem na to xkrát,“ kontroval Řehka.
Nové houfnice bez garáží? Taková je realita
Celý problém navíc není nový. Ministerstvo už dříve přiznalo, že peníze na garáže jsou v rozpočtu až na roky 2026–2028. První houfnice Caesar však dorazí do Česka už na jaře příštího roku. Výsledek? Moderní zbraně za miliardy a žádná odpovídající infrastruktura, kde by byly chráněny a udržovány.
To nyní potvrdilo i jednání výboru – a je to přesně ten typ paradoxu, o kterém armáda mluví dlouhodobě.
Další bolehlav: T-72 M4CZ a státní podnik, který může znovu spadnout do ztráty
Situaci navíc komplikuje zastavená modernizace tanků T-72 M4CZ. Zakázku měl na starosti státní podnik VOP CZ, který však narazil na zásadní technické problémy – zejména s italskými systémy řízení palby. Do funkčního výsledku má projekt daleko.







